Optiunea de a urma o anumita dieta poate influence semnificativ stilul vietii si sanatatea. Oricine cauta sa isi imbunatateasca starea de bine si sa se simta energic si motivat, isi poate planifica o dieta construita pe nevoile sale. Dieta vegetariana este una dintre aceste optiuni alimentare practice, preferata de foarte multa lume.

Ce este dieta vegetariana?
Dieta vegetariana desemneaza un plan alimentar sanatos bazat pe produse vegetale. Persoanele care urmeaza acest plan alimentar pot sa se bucure de avantajele ce decurg din mesele bazate pe alimente de origine vegetala(cum ar fi fructe, legume , nuci, boabe, cereale). Exista mai multe versiuni ale acestei diete, inclusiv dietele Lacto Vegetariene, Ovo Vegetariene si Vegane.

De ce urmeaza oamenii aceasta dieta?
Dieta vegetariana este extrem de populara si se bucura de multi adepti, iar motivul pentru aceasta este destul de simplu – nutritia echilibrata, multi nutrienti, beneficiile pentru sanatate si, prin urmare, o viata mai productiva.

Beneficiile dietei vegetariane
Iata cateva dintre cele mai importante beneficii ale dietei vegetariane:

• O cantitate mare de nutrienti si vitamine: alimentele de origine vegetala sunt bogate in vitamine si minerale esentiale, cum ar fi fibrele, proteinele, vitamina C, E, K si multe alte vitamine si minerale ce sunt benefice pentru organism.

• Aport mai mic de calorii: dieta vegetariana poate fi eficienta in slabire, deoarece, in general, ofera mai putine calorii sisubstante nutritive de calitate, fata de dietele bogate in produse de origine animala.

• Previn riscul unor boli cronice: alimentele din dietele vegetariana reduc riscul bolilor cardiace, diabetului de tip 2 si alte boli cronice cauzate de nutritia inadecvata.

• Previn cancerul: promotorii dietelor vegetariane sustin ca grasimile saturate, prezente in produsele de origine animala sunt cunoscute ca uneori afectand crestera inflamatiilor, si pot promova riscul de cancer.

• Imbunatateste digestia si reduce riscurile bolilor digestive: dietele vegetariene sunt bogate in fibre dietetice, ceea ce ajuta la mentinerea unei bune digestii, elimina deseurile in mod mai eficient si poate reduce riscul de a dezvolta boli digestive cum ar fi boala Crohn si cancerul colonului.

Alimentele principale ale unei diete vegetariane
Avand in vedere ca exista mai multe versiuni ale dietei vegetariane, alimentele ce pot fi consumate difera. Aici enumeram cateva dintre alimentele principale ale unei diete vegetariane:

• Fructe
• Legume
• Nuci si seminte
• Tot felul de cereale
• Lactate
• Uleiuri
• Oua (in cazul dietei Lacto-Ovo vegetariane)
• Produsele vegetali cu proteina
• Bezele, alunele, fasolea

Lista in continuare contine produse de origine animala ce pot fi o includere optionala in unele diete vegetariane:

• Lapte
• Lactate si produse lactate
• Oua
• Miere

De retinut ca produsele din aceasta lista vor fi consumate doar in cazul in care urmati o dieta Ovo-Lacto vegetariana.

Cum sa stai sanatos daca urmezi o dieta vegetariana
Chiar si atunci cand urmati o dieta vegetariana, alimentatia corecta si echilibrata ramane esentiala. Exista multe retete cu alimente vegetariene, iar acestea pot varia in functie de gustul persoanei si de preferintele sale. Iata cateva recomandari pentru a va asigura ca urmati o dieta sanatoasa si echilibrata:

• Incepeti sa folositi fructele si legumele native specifice sezonului in care va aflati. Fructele si legumele de sezon nu numai ca sunt mai gustoase, dar sunt mai ieftine si, de asemenea, contin o mai mare densitate nutritiva.

• Asigurati-va un aport adecvat de proteine. Persoanele vegetariene ar trebui sa incorporeze legume cu frunze inapoi, boabe, cereale integrale si produse lactate in dieta lor pentru a asigura un aport adecvat de proteine.

• Include produse bogate in grasimi sanatoase care sunt de origine vegetala. Acestea includ uleiul de nuca de cocos, semintele, nuci si benzi sanatoase cum ar fi avocado, seminte de chia, canepa si cativa stiliolaba.

• Limiteaza sau evita produsele vegetariene procesate. Utilizati produse de baza cat mai des, cum ar fi legume, fructe, nuci, uleiuri si cereale.

• Limiteaza consumul de alimente care contin carbohidrati simpli, cum ar fi painea alba , paste, faina sau peste.

• Consumati alimente bogate in calciu. Doar pentru ca sunteti vegetarian, nu inseamna ca nu aveti nevoie de calciu. Aveti ca optiuni produsele lactate, fructe si legume cu frunze verzi acre.

Cele mai bune alimente pentru a include in dieta dvs. vegetariana
Mai jos sunt incluse alimente care ar trebui sa se afle pe lista produselor pe care sa le cumparati, in functie de dieta dvs. vegetariana:

• Fructe: struguri, piersici, caise, mere, banane, portocale, grepfruit.

• Legume: rosii, ardei, ceapa, cartofi, morcovi, conopida, dovlecei, salata verde, varza.

• Legume cu frunze verzi: spanac, cauliflower, kale, broccoli, conopida, frunze verzi.

• Nuci si seminte: alune, alune de padure, nuci, seminte de canepa, seminte de chia, susan.

• Cereale: mei, orez brun, orez fara gluten, quinoa

• Alimente cu proteina vegetala cum ar fi: mazare, fasole, linte, tempeh, tofu, seitan

• Produse lactate: lapte, iaurt, branza, sana.

• Uleiuri de gatit vegetariene: ulei de mazar, ulei de masline, ulei de canepa, ulei de nuca de cocos

• Oua (pentru cei care urmeaza dieta lacto-ovo vegetariana).

Dieta vegetariana poate fi uneori privita ca un regim alimentar cu pretentii, dar, in realitate, nu este asa.