Dr. Maria Montessori a fost una dintre primele educatoare recunoscute internațional în ultimul secol. Cauza ei a fost de a înțelege și de a dezvolta metoda de învățare Montessori, care acum este folosită în sute de școli din întreaga lume. Acest articol va explica principiile metodei Montessori, cum se aplică în practică, și lista câtorva activități curriculumale preferate pentru practică.

Ce este Metoda Montessori?

Metoda Montessori este un tip de învățare axat pe principiile de auto-dezvoltare și explorare motivată, în care copiii sunt grupați în grupuri mixte de vârste. Această metodă de învățare insistă pe flexibilitate, pasiune pentru explorare și încurajarea descoperirilor palpitante, în special în materie de achiziții de abilități noi.

Această metodă spirituală, deschisă, poartă o mare importanță libertății de a descoperi și de a explora. Aceasta se întregește cu forme de învățare pe calea respingerii și descoperirii de către copii, printr-o selecție proprii a materialului numit cadru didactic.

5 Principii ale Metodei Montessori

Există cinci principii fundamentale care pot fi găsite în metoda Montessori:

  1. Respectul. Rezpectarea copiilor, ca individualitate, și formatoarea disponibilă sunt cheia principiului de respect al Montessori. Valorizarea câtorva teme subliniate de Montessori, cum ar fi respectul față de întregul grup, independența și responsabilitatea, la rândul lor, servesc drept reconfirmare a acestui principiu central.

  2. Concentrarea. Metoda Montessori se evidențiază prin conferirea temeinică a unei concentrări intense prin dezvoltarea de abilități individuale. Un copil sprijinit cu metoda Montessori își va dezvolta atenția o perioadă extinsă.

  3. Explorarea. Explorarea motivată este cheia acestei metode educationale. Propria curiozitatea a copiilor trebuie încurajata și stimulata prin numeroasele materiale educationale disponibile în clasă.

  4. Învățarea prin refecție. Montessori afirmă susținerea învățării prin reflectare prin această metodă. Momentele de reflecție permit copiilor să-și pună întrebări, să intre în discuție, să ia decizii și să se exprime liber în clasă.

  5. Un mediu stimulativ. În metoda Montessori, copiii au acces la un număr de materiale instrucționale și documnete special pregătite și disponibile doar pentru ei. Acestea pot include broșuri, carduri, machete didactice.

Aplicarea Metodei Montessori în Practică

Unul dintre elementele de bază ale metodei Montessori este nevoia de a avea un mediu în care copiii să poată învăța prin explorare. Aceasta poate fi facilitată prin gruparea copiilor în grupe mixte, prin pregătirea mediuului pentru auto-discoveri și prin preprarea materialelor din clasă.

În grupele mixte ale lui Montessori, copiii între 3 și 6 de ani, se grupează împreună, aceasta înseamnă că apar oportunitățile interesante pentru convingere reciprocă, învățarea reciprocă și dezvoltarea de legături sociale.

De asemenea, un mediu Montessori stimulativ este un mediu cu o varietate de materiale pentru auto-descoperire. Acesta poate include:

•Materiale didactice pregătite. Materiale didactice pregătite sunt câteva cutoffuri, fiecare pregătit pentru a fi folosit pentru: citi, scrie, număra etc. Pregătirea materialelor oferă copiilor independență și le permite să învețe în mod autonom.

•Materiale educationale liberate. Acestea pot include produse special gândite pentru descoperire, cum ar fi un creuzet sau un densimetru, cu ajutorul cărora copii pot explora concepte de științe fizice într-un mod interactiv și distractiv.

•Materialeuri de tip manipulati. Acestea pot include: jucării, hărți, jocuri, și alte materiale. Ele îmbină partea distractivă cu metodele educaționale și permit copiilor să înțeleagă noi concepte de învățare.

Activități Pragmatice ale Metodei Montessori

Metoda Montessori include un număr limitat de activități speciale care sunt alese pentru a facilita descoperirea și explorarea copiilor în moementele lor. Unele dintre aceste activități curriculumale preferate pot include:

•Lecții de citi scrie și calcule. Montessori a gândit materialele instrucționale speciale care sunt adaptate la copiii mai mici și le permit să învețe citi, scrie și realizeze calcule. Aceste materiale pot include litere și cifre în mari dimensiuni, adunare și sustracție boarfe, și exersate matematice.

•Exerciții corporale. Metoda Montessori încorporează exerciții speciale pentru copii, prin “mixed age grouping”.